Alistuminen voi tapahtua huomaamatta. Vieraassa tilanteissa ihminen mukautuu ympäristöönsä ja omaksuu melko nopeasti sieltä piirteitä. Psykologisia vaikutusmenetelmiä voi kuitenkin myös tehostaa. Ehdollistamisen, vieraan ympäristön, fyysisen rasituksen ja systemaattisen informaatiovaikuttamisen kautta prosessista voi tulla hyvin tehokas ja nopea. Erityisen eettisesti ongelmallinen prosessista tulee, kun siihen osallistuvia painostetaan, heillä ei ole riittäviä tiedollisia edellytyksiä antaa prosessiin suostumusta, kieltäytymiseen liittyy sosiaalisia stigmoja tai se on jopa laitonta. Mielenhallinnan keinoista kulteissa on kirjoittanut Alan Hassan väitöskirjassaan vuodelta 2021 otsikolla:” The BITE Model of Authoritarian Control: Undue Influence, Thought Reform, Brainwashing, Mind Control, Trafficking and the Law.” Väitöskirjassa kehitettiin malli, jossa erilaisia organisaatioita arvioitiin neljällä eri mittarilla. Asteikkoa kutsutaan Bite-malliksi, joka on akronyymi mallin pääkategorioiden nimistä: B - Behavior, I - Information, T - Thought, E - Emotional.
On täysin kiistatonta, että asepalvelus sääntelee yksilön fyysistä todellisuutta rankasti. Asevelvolliset siirtyvät siviiliyhteiskunnasta kohti kasarmia ja yleisen palvelusohjesäännön asettamaa sotilaskuria. Yksilöistä on tarkoitus tehdä sotilaalliseen järjestelmään sopivia palasia. Tässä Hassanin sotilaskoulutukseen parhaiten sopivat teesit suomennettuna. Näiden kautta voi pohtia miten kokonaisvaltaisesti armeija ottaa yksilön elämän haltuun.
Armeijan käyttämät fyysisen ja psykologisen alistamisen keinot perustuen Bite-malliin.
Käyttäytymisen hallinta (Behavior)
- Sääntele yksilön fyysistä todellisuutta, sitä ketä hän tapaa ja kenen kanssa hän elää tai eristäytyy.
- Sääntele seksuaalista käyttäytymistä.
- Hallitse vaatetusta ja hiustyylejä.
- Sääntele ruokavaliota, ruokaa, juomaa tai sen puutetta.
- Sääntele unta tai sen puutetta.
- Taloudellinen sorto, manipulaatio tai riippuvaisuus.
- Rajoita vapaa-ajan käyttöä ja loma-aikaa.
- Vietä aikaa yhteisöllisessä mielipiteenmuokkauksessa, rituaaleissa tai itseopiskellen.
- Vaadi lupaa kaikkiin merkittäviin päätöksiin.
- Käytä palkintoja ja rangaistuksia muokkaamaan yksilön käytöstä.
- Vastusta yksilöllisyyttä ja kannusta ryhmäpohjaiseen ajatteluun.
- Aseta tiukkoja sääntöjä ja ohjeita.
- Rankaise kieltäytymisestä.
- Aseta riippuvuutta ja vaadi tottelevaisuutta.
Informaation hallinta (Information)
Petos:
A) Tarkoituksellisesti pidätä informaatiota
B) Muokkaa informaatiota hyväksyttävämpään muotoon
C) Systemaattinen valehtelu
- Vähättele yhteisön ulkopuolisten lähteiden merkitystä, erityisesti kriittistä ja yhteisöstä eronneiden jäsenten ääntä.
- Pidä yhteisön jäsenet kiireellisinä, jotta heillä ei ole aikaa tutkia ja pohtia tapahtuvia asioita.
- Erottele tietoa sisäpiirin ja ulkopiirin tietoon, takaa että kaikki tieto ei ole saatavilla vapaasti.
- Asettele tietoa eri tasoille ja painottaen sitä, että vain johdon tulee omata kaikki tieto.
- Kannusta muiden yhteisön jäsenten valvontaan ja arviointiin. Yhteisön vastaisesta toiminnasta
- ilmoittamiseen ja takaa yksilöiden jatkuva valvonta.
- Käytä laajamittaista yhteisön tuottamaa propagandaa, sisältäen kaikenlaisia median muotoja.
Ajatusten hallinta (Thought)
Vaadi jäsenten omaksuvan yhteisön käsitys totena:
A) Vaatimalla tunnustusta
B) Edistämällä mustavalkoista ajattelua
C) Vaadi valitsemaan oma puolensa “hyvien ja pahojen” välillä
D) Jaa ihmiset meihin ja toisiin
- Muuta ihmisen identiteettiä, erityisesti nimeä tai sen käyttötapaa.
- Käytä ladattua kieltä, joka vetoaa kliseisiin, pyrkimyksenä vähentää kriittisiä ajatuksia ja luomaan ilmiöistä yksinkertaisempia.
- Kannusta ryhmän etua edistäviä, hyviä ja kunnollisia ajatuksia.
- Käytä psykologisia tehokeinoja, kuten muistojen manipulointia ja negatiivisten ajatusten hallitsemisen tekniikoita, kuten toiveikasta ajattelua, hokemia, meditaatiota, rukousta ja laulua.
- Hylkää rationaalinen analyysi, kuten kriittinen ajattelu. Kiellä johdon tai periaatteiden kritisointi ja kyseenalaistaminen.
Tunteiden hallinta (Emotional)
- Manipuloi tunteiden kirjoa, leimaamalla tietyt tunteet itsekkäiksi, pahoiksi tai sopimattomaksi. Opeta tunteiden hallinnan keinoja vähentämään koti-ikävää, vihaa tai epäilyä.
- Saa ihminen kokemaan, että hänen ongelmansa ovat hänen omiaan, eivätkä yhteisön tai sen johdon seurausta.
Edistä syyllisyyden mentaliteettia esimerkiksi vetoamalla esimerkiksi:
A) identiteettiin
B) vajaaseen potentiaaliin
C) epäsopivaan perhetaustaan
D) epäsopivaan menneisyyteen
E) epäsopiviin sidonnaisuuksiin
F) historialliseen syyllisyyteen
Luo pelkoa:
A) itsenäistä ajattelua kohtaan
B) ulkomaailmaa kohtaan
C) yhteisön vihollisia kohtaan
D) oman aseman menettämistä kohtaan
E) yhteisön hylkäämistä kohtaan (karttaminen)
F) yhteisön ulkopuolisten osoittamaa halveksuntaa
- Luo merkittäviä tunteellisia heilahduksia, vahvan ylistyksen ja rankan kritiikin vaihtelua.
- Ritualistista julkista ja myös kollektiivista virheiden tunnustamista.
Irrationaalisten pelkojen istuttamista yhteisöön:
A) Ilman yhteisöä ei ole onnea, tai täyttymystä
B) Vakavat seuraukset kieltäytyjille
C) Kieltäytyjien karttaminen ja perheen osoittama hylkääminen
D) Osoita, ettei yhteisön hylkäämiselle ole mitään kunnollista tai oikeaa syytä, kieltäytyjät ovat heikkoja, kurittomia, hengettömiä, maallisia, aivopestyjä tai henkilökohtaisten intressiensä viettelemiä.
Loppupäätelmät
Itselleni aihe tuli harmillisesti tutuksi oman sotilaan peruskoulutukseni jälkeen. Vaihdettuani siviilipalvelukseen minulla oli vahva kokemus jostakin uudesta sotilaallisesta tavasta kävellä, puhua ja jouduin pohtimaan monia minulle vieraita syvälle pinttyneitä ajatusmalleja. Näin myös unia sotilaskoulutuksesta, jotka vaivaavat välillä vielä nykypäivänäkin. Koin suurta syyllisyyden tunnetta omasta puutteellisuudestani, historiallisesta häpeästä, kuten aiempien sukupolvien uhrauksen hylkäämisestä, perheeni reaktiosta ja kyvykkyydestäni. Hassanin malli auttoi minua ymmärtämään kohdanneeni väkivaltaista manipulaatiota.
Tämän takia suosittelen vahvasti jokaiselle sotilaskoulutuksen käyneelle omien kokemusten kriittistä pohdintaa. Onko oma mieli alistunut vai vapaa? Suosittelen Hassanin malliin tutustumista hänen ylläpitämällään nettisivulla: freedomofmind.com. Kyseessä on pisteytysmalli ja monet perinteisetkään kultit, eivät saa testistä täysiä pisteitä. Hassanin itsensä mielestä yhteys on kuitenkin selvä: “It is impossible to evaluate military boot camp training like the Marines or Seals, and not see mind control policies and behaviors.”
Ikävä kyllä, Hassanin mallin suhde sotilaskoulutukseen ei resonoinut kaikissa hänen kollegoissaan. Samassa väitöskirjassa psykologi Margaret Singer esitti sotilaskoulutuksessa harjoitetun mielenhallinnan olevan pelkkä ammatillinen vaara. Sotilaskoulutuksen ollessa vapaaehtoista ja taloudellisesti kompensoitua voidaan sen psykologisten ja perusoikeuksia rajaavien erityispiirteiden oikeutuksesta käydä keskustelua. Suomessa kumpikaan näistä suojatekijöistä ei kuitenkaan ole läsnä. Päinvastoin manipulatiivisista menetelmistä ei kerrota sotilaskoulutetuille ja palvelusaikana saatu psykologinen tuki on vakavasti puutteellista. Mielenterveyssyiden antamat terveysvapautukset lähettävätkin juuri päinvastaisen viestin, heikot lähtevät ja vahvat jäävät. Itse näen tilanteen pitkälti päinvastoin. Sen ymmärtäminen, että mieltä ja omaa ihmisyyttä kohtaan tehdään systemaattista, hyökkäys on merkki rohkeudesta. Kenenkään ei tulisi kärsiä manipulatiivisten ihmissuhteiden, saati instituutioiden vastuuttoman käytöksen seurauksena. Oli kyseessä sitten romanttinen parisuhde, perhe, kultti, saati armeija. Olennaisinta on kysyä, olisivatko ylläkuvaillut piirteet hyväksyttäviä muissa organisaatioissa ja voiko yksilöä vaatia alistumaan tämän tason hallintaa? Monta pistettä oma kokemuksesi armeijasta saa?
- Steve Alan Hassan 2021 The bite model of authoritarian control: undue influence, thought reform, brainwashing, mind control, trafficking and the law, Kustantaja Proquest https://www.proquest.com/docview/2476570146/
TEKSTI: TUUKKA KORPINEN