Tätä artikkelia luonnostellessani puolustusvoimilla on käynnissä ohimarssi täällä synnyinkaupungissani Loimaalla. Marssi tapahtuu Puistokadulla, jonka varrella sijaitsee entinen yläasteeni ja lukioni. En kuitenkaan vaivaudu menemään vajaan kahden kilometrin päässä olevalle tapahtumapaikalle, jossa olisi ainakin sotilasvalatilaisuus ja kalustonäyttely – militarismin normalisoiminen tuskin on ilmiö, jonka näkeminen piristäisi opiskeluasioista stressaavaa mieltäni. Täytyy siis vain täältä etäältä toivoa, että sotilaat todella marssivat koulun ohi eivätkä sinne sisään.
Tottahan se on, että sotilaat käyvät oppilaitoksissa esittelemässä toimintaansa. Suomessa tämä ilmiö on käsittääkseni aikaisemmin ollut harvinainen. Itse olen säästynyt moiselta, mutta tietojeni mukaan Suomessakin tämä toiminta on lisääntynyt viime vuosina. Kuitenkin maissa, joissa asepalvelus on vapaaehtoisuuteen perustuvaa, armeija vierailee kouluissa saadakseen lisää nuoria kiinnostumaan palveluksesta.
Asevelvollisuus on tietysti epämoraalinen järjestelmä, mutta myös systemaattinen nuoriin, alaikäisiinkin, kohdistuva propaganda sisältää omat ongelmansa. Tšekin tasavalta on hyvä esimerkki. Tšekin puolustusministe-
riön tavoitteena on saada 30 000 sotilasta Tšekin armeijaan vuoteen 2026 mennessä, mutta sotilasura on yhä vähemmän suosittua nuorten keskuudessa. Asian ratkaisemiseksi opetussuunnitelmaan lisättiin vuonna 2013 valtion puolustus -käsite ilman laajaa julkista keskustelua. Opettajien on pakko liittää tämä aihe opetukseensa ja useimmiten he hakevat apua POKOS-ohjelmasta. POKOS (Příprava občanů kobraně státu, vapaasti käännettynä Kansalaisten valmistelu puolustamaan valtiota) on Tšekin puolustusministeriön luoma organisaatio, joka muun muassa kouluttaa opettajia ja käy kouluissa esittelemässä armeijaa. POKOS pitää armeijan esittelytilaisuuksia myös lasten tapahtumissa.
Pyssyjä ja puolisotilaallisia joukkoja Tsekin kouluissa
Hana Zoor Svačinková oli käynyt POKOSin pitämällä oppitunnilla, jossa sotilaat esittelivät armeijaa. "He [sotilaat] esittivät mielipiteensä faktoina. He laittoivat aseita lasten käsiin. Minusta se vaikuttaa värväystekniikalta," hän selitti verkkosivusto VSquarelle. Muiltakin tahoilta saamansa kritiikin seurauksena POKOS lupasi, että lapset eivät enää saisi käsitellä aseita heidän kouluvierailuillaan. Kuitenkin POKOSin kouluissa pitämissä esityksissä on yhä havaittavissa pyrkimys houkutella uusia alokkaita.
POKOS ei yksin pysty vastaamaan kaikkeen siihen kysyntään, jota valtion puolustuksen esittely näin laajassa mittakaavassa vaatii. Kouluissa on käynyt myös puolisotilaallisia ryhmiä. Esimerkiksi eräs Venäjä-myönteinen ekstremistinen järjestö organisoi armeijapäiviä alakoululaisille osana oppituntejaan. Ei ole kuitenkaan helppoa saada selville, mitä tällaisilla vierailuilla tapahtuu.
Aktivistit nuorten militarisointia vastaan
Nesehnutí-kansalaisjärjestössä toimiva Hana Zoor Svačinková kertoi Antimilitaristille järjestäneensä muiden aktivistien kanssa nuorten militarisoinnin vastaista toimintaviikkoa Tšekissä. He olivat myös järjestäneet tapahtuman Kytky místo zbraní (vapaasti käännettynä Kukkia aseiden sijaan) koulussa, jossa armeija kävi vuonna 2016. Koska heillä on nuorten militarisoinnin vastaisessa toiminnassa mukana vain vähän vapaaehtoisia, he keskittyvät lähinnä kansan tietoisuuden lisäämisen. Tšekin armeija aikoo vuonna 2024 käyttää 2% bruttokansantuotteesta, mikä huolestuttaa resurssien vähäisyydestä kärsiviä aktivisteja.
Tämän jutun luettuaan moni armeijaan positiivisesti suhtautuva varmaankin kyselisi turhautuneena: “Miten sitten niitä sotilaita pitäisi rekrytoida, jos kerran asevelvollisuus ja kouluvierailut eivät käy?” Itse toivoisin tietynlaisena välietappina ennen täydellistä maailmanrauhaa, että sellaisista pakkojärjestelmistä, kuin Suomessakin toimii, luovuttaisiin ja armeijat kohdistaisivat mainontansa vanhempiin ihmisiin, esimerkiksi yli 21-vuotiaisiin. Alaikäisille tai juuri täysi-ikäisyyden saavuttaneille on hyvä antaa aikaa muodostaa käsitystä itsestään ja maailmasta. Tällaisissa “armeijan tiedotustilaisuuksissa”, jotka korvaisivat kouluvierailut ja pakolliset kutsunnat, pitäisi antaa tarkkaa ja rehellistä tietoa armeijasta ja asepalveluksesta.
TEKSTI JA KUVA: MATIAS KASKILUOTO
Lähteet
Kubániová, Eva 2019: Czech military marketing starts in schools. VSquare. org 21.1.2019.
https://vsquare.org/czechs-and-militarization-ethical-approach/.
Viitattu 18.8.2019.
Tkáč, Peter – Svačinková, Hana Zoor 2019: Czech arms trade. Nesehnutí
Helmikuu 2019.
Svačinková, Hana Zoor 2019: Military in schools.
Yksityinen sähköpostiviesti 16.8.2019.