Suomeen tuskin koskaan sijoitetaan Natoon tukikohtaa. Nato-jäsenyys ei velvoita Suomea myöskään hyväksymään vieraan vallan tukikohtia alueelleen. Sen sijaan Yhdysvaltojen tukikohtia ollaan maahamme kovasti tuomassa. Suomi on neuvottelut USA:n kanssa kahdenvälisestä puolustusyhteistyösopimuksesta (DCA), joka mahdollistaisi Yhdysvaltojen joukkojen liikkumisen Suomen alueella, aseiden varastoinnin ja jossain muodossa tukikohtien perustamisen. Sopimus on käytännössä valmis, ja se tulee lähiaikoina eduskunnan käsittelyyn.
Suomen Nato-jäsenyys ei oikeudellisesti eikä poliittisesti edellytä tällaista sopimusta Yhdysval-
tojen kanssa. Kuitenkin Suomen ja Yhdysvaltojen valtionjohto ovat neuvotelleet siitä, että Yhdysvallat voi tuoda, asemoida ja itsenäisesti komentaa joukkojaan Suomessa ja että joukoille turvataan kaikkinainen logistiikka ja omien ase- ja huoltojärjestelmien käyttö. Mahdollisesti USA:n sotilastoimintaa tukevia paikkoja kutsutaan yhteisalueiksi tai joksikin muuksi, mutta käytännössä kyse on sotilastukikohdista.
Suomen Nato-liittymissopimus ei kajoa Suomen perustuslain 1 §:ssä määriteltyihin itsenäisen maan valtiosäännön perusperiaatteisiin. Sen sijaan DCA rajoittaisi Suomen itsemääräämisoikeutta.
Jos Suomen tukikohtasopimus olisi samanlainen kuin Norjan
Suomen ja Yhdysvaltojen neuvottelemasta puolustussopimuksesta ei tämän lehden painoon mennessä ole yksityiskohtaisia tietoja. Julkisuuteen tihkuneiden tietojen mukaan se olisi todennäköisesti paljolti samanlainen kuin Norjan tukikohtia koskeva sopimus, joka astui voimaan jo kesäkuussa 2022. Jos Suomen sopimus olisi Norjan sopimuksen kaltainen, tämä merkitsisi seuraavaa:
Yhdysvaltojen sotilaallisiin tarkoituksiin käyttämät alueet nimettäisiin sopimuksessa, ja ne olisivat todennäköisesti satamia ja lentokenttiä. Jossain suomalaisessa satamassa tai lentokentillä tai muualla olisi yhteisiä alueita Yhdysvaltojen joukkojen kanssa. Lisäksi Yhdysvalloilla olisi niissä
tiettyjä yksinomaan sille varattuja alueita, joihin suomalaisilla ei olisi pääsyä.
Suomi sallisi Yhdysvaltojen joukoille esteettömän pääsyn sovittuihin tiloihin ja alueille, joita joukot käyttäisivät mm. sotaharjoituksiin, henkilöstön majoitukseen, viestintään, joukkojen ja materiaalin sijoittamiseen ja käyttöön. Suomi ei perisi tiloista vuokraa eikä maksuja kuluista. Yhdysvallat hallinnoisi pääsyä alueelle. Joukkojen tiloihin, lentokoneisiin, aluksiin tai ajoneuvoihin suomalaisilla ei olisi pääsyä eikä niitä voisi tarkastaa.
Suomi pyrkisi lisäksi helpottamaan Yhdysvaltojen joukkojen tilapäistä pääsyä muille valtion ja kuntien alueille kuten teille, satamiin ja lentokentille ja myös yksityisten tahojen omistamille alueille. Järjestely tapahtuisi ilman USA:n joukoille koituvia kustannuksia.
Suomen viranomaiset eivät siis välttämättä tietäisi, mitä aseita Yhdysvallat varastoi maassamme. Esimerkiksi sitä, onko varastoissa ydinaseita tai autonomisia aseita, joiden käyttö mahdollisesti lähivuosina kielletään.
Suomi myöntäisi Yhdysvaltojen joukoille ja heidän huollettavilleen oikeuden tulla ja lähteä maasta ilman passia tai viisumia, vero- ja tullivapauden ja oikeuden käyttää omia pankkeja ja postimerkkejä. Yhdysvaltojen joukot saisivat vapautuksen erilaisista lupamaksuista kuten liikenneluvista ja rakennusluvista, lennonvarmistusmaksuista ja satamamaksuista.
Yksinomaan Yhdysvaltojen käyttöön varatuilla alueilla ja niiden välittömässä ympäristössä Yhdysvalloilla olisi valta myös Suomen kansalaisiin. Näin silloinkin kun suomalaisilla ja yhdysvaltalaisilla olisi eroavat käsitykset siitä, uhkaako jokin tilanne Yhdysvaltojen joukkojen turvallisuutta. Tilanne voisi johtaa vieraiden joukkojen voimankäyttöön, mikä ääritapauksessa voisi merkitä ampuma-aseen käyttöä.
Yhdysvalloilla olisi myös tuomiovalta joukkojensa jäseniin, jotka ovat palveluksessa syyllistyneet rikokseen – ilmeisesti silloinkin kun kyseessä olisi väkivalta- tai seksuaalirikos ja uhri on suomalainen. Yhdysvallat päättäisi, tulkitaanko teko tehdyksi virkatehtävää suoritettaessa vai ei.
Suomeen syntyisi alueita, joihin Suomen valtion toimivalta ei ulottuisi. Suomi luovuttaisi näin maataan vieraalle valtiolle ja menettäisi osan itsemääräämisoikeuttaan. Näillä alueilla voisi tapahtua esimerkiksi ihmisoikeusloukkauksia ilman, että maamme viranomaiset voisivat puuttua niihin.
Useissa Yhdysvaltojen tukikohdissa on tapahtunut laittomia vangitsemisia ja ihmisiä on kidutettu.
Tukikohtien imperiumi
Tämä lehti käsittelee Suomeen mahdollisesti tulevia sotilastukikohtia. Mutta olemassa olevia sotilastukikohtia on valtavasti, kenties 800–1000 koko maailmassa jos lasketaan mukaan vain ne, jotka sijaitsevat emämaittensa rajojen ulkopuolella. Pelkästään USA:lla on sen puolustusministeriön eli Pentagonin antamien tietojen mukaan 750 ulkomaista sotilastukikohtaa.
Puolustusyhteistyösopimus liittäisi Suomen osaksi Yhdysvaltojen tukikohtien imperiumia. Suomen alueelle sijoittuisi vieraan vallan joukkoja osaksi USA:n asevoimien globaaleja komentoketjuja.
Virallisen strategiansa mukaisesti Yhdysvallat käyttää myös rauhan aikana asevoimiensa laajoja
ja ainutlaatuisia kykyjä kansallisten intressiensä edistämiseksi muun muassa arktisilla alueilla. Yhdysvallat on määrittänyt Kiinan sotilaalliseksi päävastustajakseen. Sotilasyhteistyössä Suomi saattaisi joutua omaksumaan Yhdysvaltojen päämääriä myös oman etunsa vastaisesti.
Yhdysvaltojen tukikohtien sijainteihin ja moneen muuhunkin yksityiskohtaan voi perehtyä World Beyond War’in visuaalisessa tietokannassa: worldbeyondwar.org/no-bases/
”Kun maailma päätettiin demokratian suojelemiseksi peittää Yhdysvaltojen sotilastukikohdilla, Yhdysvaltojen kansalaisten mielipidettä ei koskaan kysytty. Todellisuudessa tällaista päätöstä ei koskaan tehtykään, pitäväthän monet tukikohdat pystyssä maailman kaikkein julmimpia diktatuureja. Sotilaallinen varustautuminen toimii tavallisesti vastoin tarkoitettuja tavoitteita. Siellä missä on tukikohtia sotien todennäköisyys ei vähene vaan kasvaa.”
– David Swanson, yhdysvaltalaislähtöisen kansainvälisen World BEYOND War rauhanjärjestön toiminnanjohtaja
Vaikutukset ympäristöön ja siviiliväestöön
Tukikohdat aiheuttavat merkittävää ympäristötuhoa päästöinä, myrkkyvuotoina ja tuottamalla ongelmajätteitä. Taisteluharjoitukset jättävät jälkensä maastoon. Useimmat Yhdysvaltojen tukikohdat operoivat sellaisilla sopimuksilla, jotka vapauttavat ne sekä Yhdysvaltojen että isäntämaan ympäristölainsäädännön noudattamisesta. Tukikohdat kuluttavat valtavia määriä polttoainetta, mutta eivät raportoi päästöistään.
Yhdysvaltojen sotilastukikohtia perustettaessa on usein karkotettu alueen väestöä. Muun muassa Alaskassa ja Filippiineillä alkuperäisväestö joutui muuttamaan mailtaan. Okinawan saarelta Japanissa pakkosiirrettiin 3 000 ihmistä maapallon toiselle puolelle Boliviaan. Rakennettaessa pahamaineista Diego Garcian tukikohtaa keskelle Intian valtamerta pakotettiin Chagos-saaren kaikki asukkaat muuttamaan pois. Grönlannissa siirrettiin joukoittain inuiitteja perinteisiltä asuinsijoiltaan. Suomessa voi syntyä ristiriitoja saamelaisten maaoikeuksien kanssa.
Toisin kuin Norja, Suomi ei ole ratifioinut Kansainvälisen työjärjestö ILO:n alkuperäis- ja heimokansoja koskevaa yleissopimusta, joten saamelaisten osallistuminen pohjoista aluetta koskevaan päätöksentekoon ei toteutune.
Tukikotien toiminta voi johtaa onnettomuuksiin, joiden uhrit ovat siviilejä. Niistä tunnetuimpia on Okinawan lentotukikohdan harjoituslennolla vuonna 1959 sattunut koneen maahansyöksy, jossa kuoli 17 ihmistä ja 210 loukkaantui. Useimmat olivat pieniä koululaisia. Ramsteinin lentonäytöksessä vuonna 1988 kone syöksyi yleisöön tappaen 70 ja vammauttaen 1000 henkilöä. Joukkojen aiheuttamat tieliikenneonnettomuudet ovat tukikohtien ympäristön riesa.
Suomi osalliseksi sotiin vastoin tahtoaan?
Yhdysvallat on tottunut käymään omia hyökkäyssotiaan eri maissa sijaitsevista tukikohdistaan käsin täysin piittaamatta näiden maiden näkemyksistä. Presidentti Bush nuoremman hallintokaudella ja hänen seuraajiensa aikana jatkuneita tappavia droneiskuja Pakistaniin, Somaliaan tai Jemeniin ei ole voitu suorittaa ilman Saksassa sijaitsevaa Ramsteinin tukikohtaa. Näitä murhaiskuja oli presidentti Obaman aikana 1878 kappaletta ja 2 243 presidentti Trumpin kahden ensimmäisen hallintovuoden aikana. Sen jälkeen lukuja ei ole julkistettu.
Joidenkin jemeniläisten uhrien omaiset ovat haastaneet Saksan valtion oikeuteen. Heidän mukaansa Saksa ei suojellut kolmansissa maissa asuvien ihmisten elämää alueeltaan tulevilta kansainvälistä oikeutta rikkovilta hyökkäyksiltä. Saksan hallinto-oikeuden ratkaisussa todettiin muun muassa, etteivät Saksan viranomaiset voineet puuttua toimintaan, koska Yhdysvallat eväsi heiltä ratkaisevat tiedot.
Sen salliminen, että Suomen maaperää tai ilmatilaa käytetään sodassa kolmatta valtiota vastaan, on itsessään asettumista aseellisen konfliktin osapuoleksi. Kolmas valtio voi halutessaan katsoa Suomen julistaneen sodan ja käyttää kansainvälisen oikeuden kannalta laillisesti sotilaallista voimaa Suomessa olevia sotilaallisia kohteita vastaan.
Vieraan vallan joukkojen oleskelu maassa kohottaa myös riskiä Suomen hallinnon tai väestön joutumisesta terrori-iskujen kohteeksi. Näin etenkin silloin, kun vieras valta sotii jossakin päin maailmaa tai miehittää jotain maata.
Tukikohdat lisäävät jännitteitä Suomen lähialueilla ja jopa ydinsodan riskiä
Tukikohdat ja niihin liittyvä Yhdysvaltojen sotilaallinen toiminta Suomen alueella lisäävät väistämättä jännitystä kahden ydinasevallan välillä: ovathan Venäjän ”pohjoinen pääkaupunki” Pietari ja Murmanskin ydinsukellusvenetukikohta hyvin lähellä. Venäjä tulee kokemaan tukikohdat provokaatioina, joihin se vastaa lisäämällä varustautumista Suomen rajalla, mikä edelleen lisää jännitystä.
Ydinasevaltojen välinen jännitys merkitsee sitä, että niiden ydinsotaan johtava ”liipaisin” on entistä herkemmässä. Kaikenlaiset Suomen ja Venäjän rajaa lähestyvät lentolaitteet, jotka voisivat periaatteessa kantaa ydinaseita, voidaan tulkita alkavaksi ydinasehyökkäykseksi. Historiasta tunnemme lukuisia tapauksia, joissa havaintovirhe on ollut vähällä käynnistää ydinsodan.
Esimerkiksi tammikuussa 1995 venäläiset tutkavalvojat havaitsivat norjalaisen revontulien tutkimukseen käytetyn raketin ja luulivat sitä ydinohjukseksi. Venäjä alkoi valmistella vastahyökkäystä.
Presidentti Jeltsinin salkku, joka mahdollisti ydinaseiden laukaisun, alkoi toimia, ja hän aktivoi ”ydinaseavaimensa”. Ydinsukellusveneet siirtyivät taisteluvalmiuteen. Onneksi kuitenkin kohta tämän jälkeen tutkavalvojat huomasivat, että raketti ei ollut lentämässä Venäjän ilmatilaan. Jos tämä havainto olisi tehty muutamaa minuuttia myöhemmin, ydinsota olisi syttynyt.
Suurvaltojen välinen ydinsota johtaisi välittömästi satojen miljoonien ihmisten kuolemaan. Kaupungeissa raivoavat tulimyrskyt nostaisivat yläilmakehään noki- ja muita hiukkasia, jotka kymmeneksi vuodeksi heikentäisivät ratkaisevasti auringonsäteilyä maanpinnalla. Seuraisi ydintalvi, joka tekisi ruoantuotannon mahdottomaksi suurimmassa osassa viljanviljelyalueita. Suurin osa ydinräjäytyksistä selviytyneistä ihmisistä kuolisi nälkään.
Artikkelin tekstit on alunperin julkaistu Voima-lehdessä rauhanjärjestöjen Suvereniteetti uhattuna -kampanjaliitteessä.
MIKSI EI SOTILASTUKIKOHTIA?
1. Ne merkitsevät alueluovutusta vieraalle vallalle.
2. Ne merkitsevät toimi- ja tuomiovallan luovuttamista vieraalle vallalle, mikä tarkoittaa itsemääräämisoikeuden rajoittamista.
3. Tukikohtia voidaan käyttää kansainvälisen oikeuden tai ihmisoikeuksien vastaiseen toimintaan.
4. Niitä voidaan käyttää sotaan sellaista kolmatta maata vastaan, jonka kanssa Suomi on rauhanomaisissa väleissä.
5. Tukikohdat aiheuttavat suuria päästöjä ja ongelmajätettä ja tuhoavat ympäristöä.
6. Ne hankaloittavat ja joskus jopa vaarantavat lähiasukkaiden elämää.
7. Tukikohdat lisäävät ydinasevaltojen välistä jännitettä ja siten ydinsodan riskiä.
ALLEKIRJOITA KANSALAISADRESSI!
Allekirjoita kansanedustajille osoitettu vetoomus ”Ei vieraan vallan sotilastukikohtia Suomeen” osoitteessa: adressit.com/ei_vieraan_vallan_sotilastukikohtia_suomeen